Aquest  estiu es va plantejar a Alemanya si les xarxes socials havien de formar  part del currículum escolar.  A partir d'aquí vaig pensar amb l’alumnat  dels nostres centres., cal ensenyar el funcionament de les xarxes a  l’escola? No té una resposta fàcil però el que si que podem afirmar és,  que si les xarxes socials les fa servir l’alumnat en la seva relació,  l’escola no en pot quedar al marge, (i la família tampoc). Us plantejo  interrogants i materials per la discussió.
Quan parlem de xarxes socials ens estem referint d’entrada a Twitter,  Tuenti, Facebook,  però també d’altres que ens poden ser d’utilitat a  l’aula com els blocs, Google docs, wiquis, Dropbox, Moodle, etc.   (Alguns recursos útils; Guías de ayuda para la configuración de la privacidad y seguridad en redes socials,  Manual de Facebook, Manual de Twitter,
Tanmateix podem incloure en aquest concepte d'altres xarxes socials que  es fan servir com a entorns d’aprenentatge, com  seria el cas de SocialGO, EDMODO o Ning.  Son xarxes que permeten la creació de grups privats (per  una classe o  un curs). Aquestes xarxes es poden fer servir per crear comunitats  d’aprenentatge entre docents com Internet en el aula. i  Red magistral Aula Red Podeu mirar els treballs de Juan José de Haro. (Més informació a:  Que son xarxes socials, Xarxes socials educatives, Xarxes socials amb socialGo)
L’ús de es xarxes com entorn educatiu i d’aprenentatge ens pot ser útil  per crear comunitats, per afavorir la motivació i per fomentar la  participació en l’aprenentatge
Es tracta d’aprofitar els recursos que fa servir l’alumnat (classe fora  de l’aula) la qual cosa comporta un ensenyament continu i en  conseqüència un treball del professor més enllà de l’horari lectiu.
Si ens preguntem quines aplicacions en línia poden fer servir, o quins  projectes o activitats poden desenvolupar en entorns de xarxa social,  poden trobar algunes propostes com l’experiència de Gregorio Toribio feta amb Twitter a primària,  on la que la classe opina,  aporta coneixements, investiga, i en la seva xarxa social  Altres experiències les trobem a batxillerat com crea grups privats al  Facebook,  per exemple, per realitzar treballs en equip o per discutir  temes amb tota la classes i el professor. (Recursos: EduTwitter, 10 formes de fer servir el Twitter a l’aula, Crear una xarxa privada amb els alumnes )
Finalment ens hauríem de plantejar la conveniència d’incloure l’ús de  les xarxes socials dins de la programació de la  formació del  professorat, ja que aquest ha de ser-ne coneixedor i ha de tenir-ne una  visió crítica , així com també els pares i les mares, especialment dels  adolescents.
Pensem que allò que fan servir l’alumnat constantment no pot quedar al  marge de l’educació i per tant el professorat i les famílies hem de  ser-ne coneixedors.
------------------------------------------------
Recursos per fer servir amb l’alumnat o els fills:
- Si no lo haces en tu vida normal, ¿por qué lo haces por Internet?
 - Mi vida a lo Facebook
 - No lo digas por Internet
 - Think befeore you post, fotos
 - ¿Tienes privacidad de verdad en las redes sociales?
 - Antes de colgar tu imagen en la web... piénsalo
 
